Zarządzanie flotą pojazdów w dobie COVID-19

Epidemia koronawirusa zmusiła firmy do szybkiego adaptowania się do zmian, aby zachować ciągłość procesów biznesowych. Część przedsiębiorstw zaczęła pracować w trybie zdalnym, przez co wielu pracowników musiało się przestawić na tzw. home office. Czas przemodelować dotychczasowy sposób pracy i, tam gdzie się da, stosować narzędzia oraz rozwiązania IT do tego, aby z powodzeniem obsługiwać klientów.

Jak pandemia przekłada się na zarządzanie flotą samochodową? Z tytułu przestoju pojazdów spadną koszty związane z paliwem, ale czy z eksploatacją również?

Zarządzanie flotą.jpg

Osoby zarządzające flotami i tak większość spraw załatwiały do tej pory zdalnie, szczególnie jeżeli floty były rozproszone po całym kraju. Jednak nie było to możliwe w zakresie m.in.:

  • kwestii administracyjnych (rejestracja pojazdów, praca z dokumentami papierowymi),
  • wydania/zdania lub podmiany pojazdów pomiędzy pracownikami,
  • serwisu pojazdów.

W tych przypadkach trzeba fizycznie wykonać pracę. Nie da się tego zrobić bez kontaktu z drugą osobą, oczywiście postępując zgodnie ze wszelkimi zasadami bezpieczeństwa, przy zachowaniu należytych środków ostrożności. Takie środki bezpieczeństwa stosuje się m.in. podczas holowania aut, wynajmu pojazdów zastępczych czy przekazywania pojazdu do serwisu. Firmy świadczące te usługi do minimum ograniczają sytuacje, w których musi nastąpić bezpośredni kontakt, np. przekazanie protokołu wykonania usługi czy kluczyków do pojazdu.

Podstawą są tutaj naturalnie maseczki i rękawiczki ochronne oraz zachowywanie dystansu między zlecającym a odbierającym. Przed przekazaniem pojazdu zastępczego, pojazd powinien zostać przewietrzony i odkażony odpowiednimi środkami dezynfekującymi. Podczas podpisywania protokołów (o ile jest taka potrzeba), każdy powinien używać własnego długopisu. Aby ułatwić pracę w tym trudnym okresie, można skorzystać z usługi door to door, co pozwoli ograniczyć poruszanie się i narażenie na zakażenie. Taką możliwość proponuje coraz większa liczba serwisów w ramach wykonywanej naprawy lub za niewielką opłatą.

Jak korzystamy obecnie z pojazdów firmowych?

Zdecydowanie mniej niż do tej pory. Pracujemy w dużej mierze zdalnie, ograniczamy poruszanie się, dlatego pojazdy służbowe robią o wiele mniej kilometrów niż podczas standardowej eksploatacji. Warto o nie odpowiednio zadbać. Podczas postoju, w zależności od naszych możliwości, powinniśmy zadbać o akumulator, wykorzystując do tego celu urządzenia do podtrzymania napięcia lub prostowniki do ładowania. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, warto zrobić test akumulatora, aby sprawdzić, w jakiej jest kondycji. Raz na kilka dni należy odpalić samochód i przejechać kilkanaście kilometrów, by alternator miał możliwość doładowania akumulatora. Warto też zadbać o stan układu hamulcowego - przy kilkudniowym postoju dochodzi do nalotu korozyjnego na tarczach hamulcowych, który podczas jazdy zostanie usunięty przez klocki hamulcowe w trakcie hamowania.

Dłuższe unieruchomienie pojazdu może doprowadzić do głębszych wżerów korozyjnych na tarczach hamulcowych, a nawet do zablokowania układu hamulca ręcznego. Należy pamiętać również o kontroli lub wymianie płynu hamulcowego, który ma właściwości higroskopijne, co negatywnie wpływa na pozostałe elementy układu, m.in. tłoczki hamulcowe. Zwracajmy również uwagę na regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach. Po dłuższym postoju, przed uruchomieniem wycieraczek, warto pióra wycieraczek przeczyścić z zalegającego kurzu i brudu, co zapobiegnie porysowaniu szyby. Uważajmy także na lakier pojazdu. Zalegające na nim przez dłuższy czas odchody ptasie powodują odbarwienie, a nawet uszkodzenie lakieru. Taki sam wpływ mogą mieć pyły z pieców opalanych węglem, powodując mikroskopijne plamki. W przypadku pojazdów zasilanych olejem napędowym, gdy są one zatankowane jeszcze paliwem "letnim", możemy mieć problem z uruchomieniem auta.

Biorąc pod uwagę powyższe, w tym trudnym dla wszystkich okresie trzeba dbać przede wszystkim o nasze bezpieczeństwo, ale również o pojazdy - zarówno firmowe, jak i prywatne. Najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług sprawdzonego partnera biznesowego, ze skoordynowaną siecią serwisową, jakim jest MOTO Flota. Dzięki temu łatwo umówisz wizytę serwisową i będziesz miał wpływ na zakres wykonywanych czynności oraz ponoszone koszty. Profesjonalny serwis floty wykona usługę przy użyciu najlepszych części zamiennych w dobrej cenie, a na koniec dostaniesz fakturę z odroczonym terminem płatności. Dlatego warto wykorzystać czas, gdy pojazd jest mniej użytkowany - do sprawdzenia jego kondycji i przeprowadzenia ewentualnej naprawy, aby był w pełni przygotowany do momentu, kiedy wszystko wróci do "normalności". Czego wszystkim Państwu życzę.

Łukasz Barczyk
project manager w firmie MOTO Flota